A finals dels 90 ja es va plantejar la creació d’una autovia que conectara les comarques interiors amb la costa. El resultat es fou evident al 2002, quan es va inagurar el definitiu tram que unia Alacant-Castalla-Ibi. D’aquesta forma les industries de la Foia es van beneficiar amb una agilitat alhora de repartir els seus productes per via terrestre.
Posteriorment es va fer el tram que va Alcoi. I actualment, estan foradant el barranc de la Batalla perquè l’autovia passa per allí cap a Concentaina.
En un primer moment a Castalla, va haver un “rebuig” per la construcció de dita autovia. A més grups polítics com el Bloc plantejà un projecte paral·lel que aprofitara el traçat de l’antiga nacional. I així destruir el menys possible.
Finalment el projecte es va dur terme, i tots vam vore com el nostre paisatge va canviar radicalment. Sobretot llocs o masos que havia conegut de tota la vida com “la Parà”, “Fontes”,”el Pla de les Caves” o ” el Maigmo” entre altres, ja no tenien sentit. Els terrenys on estaven tots aquestos masos els dividia una llarga serp negra de quitrà amb figures lineals blanques. Pense que encerte si afirme que a la ment de tots i totes, sobretot els més majors, resonaven les paraules: “Quina barbaritat més gran”.
Els mesos posteriors van ser tensos per l’adaptació dels ciutadans a una nova realitat. Però poc a poc, els castelluts començaren a utilitzar l’autovia, i podiem dir que “li vam pillar gustet”. L’autovia va deixar de ser el dimoni, i passà a ser un àngel, un salvador. Hi ha d’aquells que dien “Xe, en 20 min en el apartament, de lujo, de lujo” o “En 10 min em plante en la Universitat”. D’aquesta forma es va produir la transició de una carretera nacional a una autovia.
En conseqüència es va iniciar un canvi també en el mode de vida castellut. Prompte es va aprovar la contrucció de Castalla Internacional, que era una gran “xollo” en 20 min. serra i altres 20 min. platja. Amb la contrucció d’aquesta macrourbanització el turisme extranger es va fomentar més que mai. Es pretenia (i es preten) crear de Castalla un nucli turístic com els de la costa. Volien fer com bé diuen una “Castalla Internacional”, però (i ací el kit de la qüestió) a costa de que???? dels ciutadans??? dels nostres recursos??? de fomentar Castalla??? de la economia??? dels empresaris??? realment de què???? de arribar abans a la Uni???
(m’agradaria que debatireu als comentaris si esteu contents o no per l’autovia. Gràcies)
Ara, anys després, a pesar de no agradar-nos massa en aquell moment, i de saber que era i és una tanca natural per als animals i una taca en mig del nostre paisatge, junt al fet de haver canviat en certa part la nostra vida, he de reconeixer que li hem tret profit. S’ha de dir que tots els castelluts i castelludes em passat, encara que siga una vegada en la vida, per l’autovia cap Alcant o cap Alcoi. Almenys li em tret benefeci perquè això de plantar-se en Alacant en 20 min, molts dirien que no té preu.
Ací teniu el full informatiu del projecte de l’autovia: